Orättvist behandlad

Det är vad jag känner mig idag. Ok här kommer en förklaring till problemet. Vi har ju en kennel nu, visst är noviser men har lärt oss massor efter hand.
Vi har de allra godaste avsikter med aveln av pigga friska valpar med goda psykiska anlag.
Sally har tyvärr blivit C-röntgad (vi kommer troligen snart röntga om henne) men hon har fantastiska gener! Vi var även mycket noga med att finna en hanhund som har lika goda anlag.
Så vad är problemet då?

Jo, vi kontaktade en kennel som har fina hundar som bara är A-röntgade. Vi hade ett bra samtal och hon som har denna kennel ville att vi skulle skriva ett utförligt brev till henne där vi beskrev oss själva och våra visioner med denna tilltänkta tik-valp som vi skulle köpa.
Detta gjorde vi.

Idag när jag kom hem så såg jag att hon hade mailat tillbaka till oss. Hon skrev att hon hade kollat upp vår kennel och ansåg oss inte vara värdiga och seriösa nog att få köpa en valp av dem på grund av att vi hade låtit Sally få valpar!!!!!

Detta kändes mycket kränkande.
Visst vet vi om att Sally är C-röntgad och är fullt medvetna om att det bästa hade varit om hon oxå haft en A-röntgen, men jag menar bara HALLÅ detta blir ju ett moment 22!
Hur ska vi kunna utveckla oss som valpuppfödare om vi inte ens är betrodda med att köpa en valp????

AAhhrrrrrr det känns som om jag skulle vilja ringa upp och tala om ett och annat för henne (nu växer det ut små horn i pannan på mig) MEN det tänker jag inte göra.
Det är som det står i den underbara boken "att välja glädje" av Kaj Pollak (som alla borde läsa)
"-denna människa är utsänd åt mig för att jag ska lära mig något av mötet med henne"

Så nu ska jag bara komma på vad det är jag ska lära mig!?

Någon som har ett förslag???

Kommentarer
Postat av: J

Kaj polak har delvis rätt att man ska välja glädje. Jag har läst honom. Men man ska inte förtrycka illska häller genom att välja glädje. Så du gör helt rätt i att utrycka din illska här. Det var dumt att hon utryckte sig så, för ni är ju hur snälla och goa så hällst mot sally. Hade jag varit uppfördare hade jag hällre viljat valpen skulle komma till ett bra och tryggt hem, än att titta på sånna små pettitesser. Det gör hon ju endast för att hennes kennel=avel ska få högre status, och då ser hon inte till hundarnas bästa, utan till vad det kan ge henne och det är egoistiskt. Så det var bra ni inte fick en valp från den människan. Kram lill syster yster

2008-09-09 @ 22:53:54
URL: http://attevad.blogg.se/
Postat av: Lina

Tycker din syster är en mycket klok människa! Kan inte annat än att instämma i vad hon har skrivit! Skulle gärna se att du ringde upp denna människa och fråga vilken jäkla rtg hon gått igenom? Ö rtg?? Blir så arg! Grrrrr!

Måste höras snart!

Kram kram

2008-09-10 @ 00:54:56
Postat av: Ninni

Oj, illa! Maila mig och berätta vem det var!

2008-09-10 @ 08:45:53
URL: http://www.marklanda.dinstudio.se
Postat av: Ninni

Finns ingen anledning att vara arg eller ifrågasätta uppfödaren i fråga. Tänk istället, vilken tur, vår personkemi går inte ihop, att vi upptäckte det innan vi köpte valp. En uppfödare ska kunna ge dig råd om din hund hela hundens liv, vara ditt bollplank.

Det behöver inte vara en dålig uppfödare, hon kanske har dåliga erfarenheter sedan tidigare därav hennes värderingar, eller hur. Varje människas erfarenheter, ger den lärdom och påminnelse om aktsamhet. Jag förstår din frustration, men samtidigt, sätt dig in i hennes situation.... Kanske fick hon inte den kontakten som jag fick med Er? Jag valde ju att flytta er köplats till första plats.

2008-09-10 @ 11:57:37
URL: http://www.marklanda.dinstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0