sorglig dag

Idag har det varit både glädje och sorg.
I glädjen ligger att min kompis har varit och gjort ett ultraljud på sin bebis. Allt såg fint ut. Den blivande mamman är välmående och pigg som en lärka. Grattis grattis!

Orkar ni inte läsa om sorg så är det dags att sluta läsa nu.

I sorgen finns det mycket som är jobbig. Jag har idag gläntat på dörren till dödens väntrum. Jag har sett hur skört livet kan vara och att man aldrig vet vad som komma ska. En pigg och frisk människa som är mitt i livet, drabbas plötsligt. Helt utan förvarning försvinner livet ifrån en när man är mitt i det. Så orättvist!
Inom ett dygn är hjärnan död. Vadå död?!
Hur kan hjärnan dö? En varm och levande kropp utan att hjärnkontoret har öppet.....Kropp själ och ande brukar man prata om. Nu finns det bara en kropp.

Så mycket sorg för de anhöriga, chock, ilska, förnekelse, gråt...... ja listan på de olika reaktionerna kan göras lång.
Och så jobbigt att behöva gråta inför främmande människor. För de anhöriga så är man ju främmande.
Jag vet inget om dem och de vet ju inget om mig. Vi kommer troligen aldrig att träffas igen och ändå vet jag en del om dem, jag vet om deras sorg.
Det känns lite futtigt att säga att man har huvudvärk. Fast igentligen borde jag vara glad, jag har i alla fall en hjärna att ha ont i.....

Nog för idag, nu ska jag krama om min familj lite extra





Kommentarer
Postat av: sarah

hejhej Anne! Ja, det är många hemska saker vi ska vara med om i våra yrken...puh....men hoppas du känner att du är Rätt! Det är iaf jag!

Fullt ös bara....ångesten är hos mig dagligen! Inte idag dock- för vi har tentat idag- pust!!!!!!!

ha det så bra

/Sarah (old thorax;-) )

2008-09-23 @ 20:52:49
URL: http://aliceemil.blogg.se/
Postat av: B

Kram från mig.

2008-09-23 @ 22:35:36
Postat av: johanna

Döden är inte lätt. Orättvis, kan man tycka. Men min tro försöker vara, att varje männska har har en färdig plan. Jag har milstolpar som är uppsatta, men har den fria viljan till att utföra dom. Man kan känna en stark dragning till att göra något särskillt(milstolpen), men som jag sa fria viljan till att inte göra det. I denna planen finns det något som är 100% säkert, och det är det för alla. Vi sak alla dö. På vilket sätt förtäljs inte. ler vilket är en jäkla tur! Men det jag vill säga är att döden är inte helt förspilld. Om jag nu flummar ut. Låt säga att livet inte tar slut. Utan man Får en ny plan och nya milstolpar och kommer tillbaka till "jorden" och att innan man kom tilljorden så bestämder, jag, hur jag skulle dö, för att få själslig livserfarenhet. Många kan ju få glimtar av tidigare liv. Är det en psykiska skada eller är det andra planer de har haft? De som är kännslomässigt stabila i en tro på liv effter döden, kan få påhälsningar från "andra sidan" Eller är det vår egena osäkerhet, som gör att vi vill tro på något större än oss själva? För att det smärtar för mycket att bara tro att allt är slut. Endast din intre tro kan svar på vad du känner, och vad du väljer att tro på. Jag väljer i viss mån återfödelse, för jag står inte ut med att livet bara slutar. Jag har sett många dö, mest gammla. Men även sorg där vänner dött unga. Just då de dött unga ifrågasätter man om detta är rättvist. Men då tar jag till min plan teori för att döva den oerhörda smärtan, och att finna lite tröst i det. ler Alla sätt är bra utom de dåliga Kram lilla syster yster

2008-09-23 @ 23:22:32
URL: http://attevad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0