Högklackade gympaskor och GI-tårta!

När julia kommit hem så drog jag och barnen till stan. Julia hittade en jättefin klänning till sig som är vit och svart rutig, riktigt 50-tals inspirerad!


Alma fick ett par nya skor


Och jag hittade oxå ett par nya skor...

Äntligen högklackade "gympaskor" ;) ;)
Som jag har väntat på det... ha ha ha ha...

Innan idag när "tjejerna" var på besök så fick jag två tomatplantor av Ludmilla. Tusen tack för det stumpan!

Här kommer receptet på GI-tårtan!

Botten:
150 gr mald mandel
5 äggvitor
2 msk fruktsocker

Kräm:
3 pkt mjölkchoklad utan tillsatt socker (se bild nedan)
4 dl vispgrädde
5 äggulor

Gör så här:

Börja med att sätta ugnen på 175 grader, lägg bakplåtspapper i botten på en form med löstagbar kant.

Vispa äggvitorna till hårt skum.

Mal mandeln och blanda med äggvitorna och blanda i fruktsocker, bred ut i formen och grädda ca 10-15 minuter, bottnen ska bli relativt fast.

Gör chokladkrämen under tiden bottnen är i ugnen.

Koka upp grädden (ta bort den från värmen) och lägg sedan ner chokladen och låt den smälta. När det är smält så vispar man i äggen ett i sänder.

Sänk ungsvärmen till 160 grader, häll smeten i formen över mandelbottnen och grädda ytterligare 20-25 minuter, eller tills fyllningen stelnat något. Den kan gärna vara lite lös i mitten.

Tag ut formen ur ugnen och låt kakan kallna helt, lossa sedan försiktigt tårtkanten från formen med en tunn kniv och ta därefter loss formens kant.

Innan servering så har jag vispat grädde och brett ut över kakan och ev lite riven mörk choklad över!
Serveras gärna med några färska bär till, ät och njut!!!
(kakan är mycket mättande så jag tror att den räcker till ca 15 bitar!)

Detta är den choklad jag använde till denna kaka. Jag ska erkänna att enligt orginalreceptet är det 70% mörk choklad som användes, men det gillade inte jag (smakar bara kakao)

I morgon åker jag till Växjö Universitet över dagen för handledning...
Ha en skön kväll alla!




Kommentarer
Postat av: Lina

Vad ska du göra med de klackade skorna? Är det meningen att man ska kunna gå i sådana? Jag skulle dö efter 2 meter.

Kram på dig!!

2009-05-13 @ 19:20:34
URL: http://linaishav.blogg.se/
Postat av: Mamma Russin

TACK för receptet.. :) ska baka den imorgon.. gubben får äta något annat, hihi..:)



du.. håller med lina över här.. VAD ska du göra med dom klackeskorna? hihi.. herregud , kan du gå i sådana?? jag skulle ha brutit både ben och armar (när jag skulle ta emot mig) haha..

fast snygga är dom.. jättefin klänning med till julia..



kramkram vännen..

2009-05-13 @ 21:39:33
URL: http://enburkrussin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0