Heldag på thorax operation!

Ja idag har jag varit på en Mitralis klaff operation. Det var riktigt spännande att se
hur hjärtat ser ut på insidan
!
Tekniskt sett är det en av de klurigaste operationerna men jag hade tur för att det var två jätteduktiga kirurger som förklarade och visade för mig.
Under själva operationen så stannar man hjärtat på patienten (så tekniskt sett är alltså patienten död!) och det är en hjärt/lung- maskin som ser till att syresätta blodet utanför kroppen på patienten.
(mitralisklaffen är den till höger på bilden)


Eftersom det var på operation så fick jag inte ha mina vanliga kläder eller mina egna skor.....detta resulterade i att jag har sååå ont i mina fötter av låneskorna. Jag har dessutom stått upp på en pall i 5 timmar! Jag fick frågan om jag ville prova att intubera patienten men efter en sekunds betänketid tackade jag nej och det var tur för patienten var extremt svår att intubera så det slutade med att narkosläkaren fick göra det själv!

Idag är jag extra glad över att jag håller på med GI, jag hade inga otäcka blodsockerfall och jag höll inte på att dö trots att det dröjde ända till 13.40 innan jag fick lunch i magen!

När jag hade ätit så lämnade jag sjukhuset och körde och hämtade Alma och for hem till Julia som har studiedag idag.

Nu börjar det snart bli dags att börja fundera på vad det ska bli för kvällsmat idag.
Ha en skön kväll!
Kram ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0