Torsdag del 2

Oooooooooo det snöar! Äntligen!

Idag när jag var och handlade fick jag plötsligt syn på pepparkaksdeg. Ja men visst tänkte jag, så jag slängde ner två paket i korgen.
DÅ kom Ludmilla (som jobbar i affären och är "typ" bäst på vad det gäller matlagning och bakning) tittade ner i korgen och utbrast; du menar väl ändå inte att du köper pepparkaksdeg när du kan göra mycket godare själv!? Det är ju bus enkelt!

Asså.....jag tänkte komma lite lindrigt undan sa jag. Sen sa hon några andra ord som jag inte kan skriva på bloggen men det slutade med att jag la tillbaka pepparkaksdegen i kylen och gick till kryddhyllan och plockade åt mig ingefära, kanel, pomeransskal, nejlika och bikarbonat!!! Nu ska det jävlar i mig göras deg tänkte jag och muttrade en stund för mig själv...

Jaha sa jag, du som är så jäkla redig (!) kan du tala om vad jag ska göra för middag idag då? För jag har nämligen härdsmälta i hjärnan och vet inte vad jag ska laga idag.
Ja gör en "karlsson" sa hon. Hon berättade att man köper en påse med skivad potatis (finns i frysdisken) fräs 1/2 kg köttfärs och krydda det ordentligt. Lägg hälften av potatisen i en form häll över köttfärsen och lägg sedan på resten av potatisen. Sprid över lite riven ost och häll ett paket matlagningsgrädde över (jag tog 4% grädde) och sätt in gratängen i 200 grader ca 45 minuter. Servera med sallad!

Maten blev jättegod och även omtyckt av barnen. Efter middagen så var det ju dags att ta tag i (problemet) degen....
Ok, jag ger mig! Det var ju kanon enkelt att göra den själv och det doftade helt underbart i huset! Nu ligger den och vilar i kylen och i helgen blir det pepparkaksbak!!!

Tack Ludmilla för att just Du är Du!

Kommentarer
Postat av: Annahoj

gott det låter

2008-12-11 @ 21:20:15
Postat av: mamma

Vad gott att ha en sån fin kompis som Ludmilla.

Kram mamma

2008-12-12 @ 07:20:33
Postat av: Kr

2008-12-12 @ 09:35:22
Postat av: Kristina

Måste testa den där Karlsson.

2008-12-12 @ 09:36:32
URL: http://tinnie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0