Klargörande ang Bella!

Jag fick tidigare idag en kommerntar (anonymt) ang hur vi tar hand om Bella (som för övrigt är 8 månader) så jag känner att det är dags för ett klargörande om hur saker och ting ligger till.
Jodå vi känner mycket väl till rasens egenheter och för den delen är ju alla hundar ett flockdjur.

De dagar när alla i familjen är iväg (inte jätteofta eftersom jag normalt sätt jobbar oregelbundna tider) så är Sally och Bella instängda i halva hallen och i köket tillsammans.

Jag antar att Du (anonym) känner till att allt för stora utrymme gör att hunden blir stressad av det. Vi har talat med flera olika uppfödare och olika veterinärer om att begränsa deras utrymme för att göra dem tryggare med att vara ensamma hemma så detta är inget vi har kommit fram till själva för att vara elaka mot våra djur. Tvärtom vill vi skydda dem ifrån att skada sig när vi inte är närvarande, vilket de lätt kan göra om de har tillgång till hela huset.

Stora flickan går i skolan som ligger 5 minuter från vårt hem och mannen kör hem ifrån jobbet när det behövs för att rasta dem, så de är inte lämnade ensamma hela långa dagar.

Innan vi lämnar dem ensamma så är de välrastade (ca 45 minuter) men livet består inte bara av aktivering och lek utan också av avkoppling och vila. De får ha sina leksaker, tuggknutar, ben och ofta nykokta märgben och naturligtvis tillgång till friskt vatten. Radion står på för att de inte ska bli stressade av ljud utanför. Vi är väl insatta med vilka regler som är gällande angående att ta hand om hundar i hemmet.

De som känner mig och mitt sätt att skriva i bloggen vet att jag har en speciell jargong när jag uttrycker mig. Detta är inget jag tänker ändra på utan att jag kan försäkra alla läsare om att våra djur har det bra och blir väl omhändertagna.

Visst är det bra att det finns Djur (skydds) vänner som värnar om alla djur.
Så nu hoppas jag att jag har lugnat de som var oroliga för Bella!

Anne






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0