Intubation och annat skoj!

Ja idag var det dax. Vi träffade vår föreläsare och gick sedan in tillsammans på central operation där han hade en teoretisk genomgång av fria luftvägar (vi fick ju först byta om till såna coola op-kläder!)
Han pratade och visade och pratade och under tiden han satt gjorde det så fick jag en sån konstig tanke. Det kändes helt overkligt att jag satt där och ska lära mig
såna livsviktiga och svåra saker som att intubera för att rädda liv!
Men hallå!
Ni ser väl att det bara är jag Anne (jag tänkte att snart kommer de väl på att jag har smugit in på fel föreläsning!) och då tvivlar jag på att just jag ska klara av det för att alla andra verkar vara så himla mycket bättre och duktigare.

Men faktum kvarstår att han faktiskt helt seriöst verkade tycka att vi alla (och jag) var kompetenta nog för att få denna genomgång (visserligen är det narkospersonalen som söver och intuberar men vi som blivande IVA-personal måste ha en del kunskaper, eftersom vi kan hamna i situationer då vi måste handla snabbt för att fixa en fri luftväg på sin patient)
Efter den teoretiska genomgången så skulle vi få öva!
Det var skoj och svårt, men på tredje försöket lyckades jag faktiskt intubera övningsdockan!!! Tjoho......det kändes så bra!

På eftermiddagen fick vi en jättebra genomgång av "Prismaflex" dialysapparaten. För er som inte vet vad det är så är det en apparat som renar blodet när inte njurarna klarar av det själva. Det var intressant och spännande, känns oxå svårt men på ett annat sätt.

Imorgon ska vi till sjukhuset igen och göra A-HLR (avancerad hjärt och lungräddning) det ska bli intressant och skoj. Man kan aldrig få för mycket kunskaper!

Nu ska jag gå och träna på mitt dåliga självförtroende........

....och be en bön för att jag kommer att bli en duktig och kompetent IVA-sköterska

Kommentarer
Postat av: B

Postat av: B (skrev på fel dag ..)



Ditt dåliga självförtroende är obefogat, men vad hjälper det att säga det .. du lär inte tro mig.

Du vet vilket skåp du kan hänga sticklingar på om du har några över. Mina växter har inte fått omsorg, de är väldigt få till antalet nu.

Kram.

2009-01-08 @ 19:00:51

2009-01-08 @ 19:04:27
Postat av: Pauline

Tack så mycket :D

2009-01-08 @ 19:26:46
URL: http://pupsie.webblogg.se/
Postat av: Pauline

sv: Tack, dom orden värmer :) Jag hoppas att du och familjer får ett underbart 2009 :)

2009-01-08 @ 19:59:06
URL: http://pupsie.webblogg.se/
Postat av: Annahoj

Man kan inte klara allt på en gång. Men du är ju den duktiga syrran ler i 2 beärkelse. Var inte så hård mot dig själv. Kramizzar lill syster yster

2009-01-08 @ 23:36:21
URL: http://attevad.blogg.se/
Postat av: Kristina

Du är kanonduktig Anne!

2009-01-09 @ 04:29:00
URL: http://tinnie.blogg.se/
Postat av: Lina

Lilla Anne! Jag håller med dig! Tycker minsann att du borde få en tillsägelse att sluta jobba som syrra, så dålig som du är! Och att du får läsa till IVA är ju katastrof! Du kan ju ingenting! Du borde inte få jobba med annat än att tvätta!!

Dum du är!! Bättra på det där självförtroendet nu gumman! Puss

2009-01-10 @ 16:33:53
URL: http://linaishav.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0